مقدمه را در اینجا ببینید.

* آنک آن یتیم نظر کرده / محمدرضا سرشار / نشر سوره مهر

رمان / زندگی‌نامه / مذهبی / تاریخی / ۵۴۶ صفحه

داستان زندگی پیامبر از پیش از تولد (زمان حفر چشمهٔ زمزم به دست عبدالمطلب) تا هجرت مسلمانان به حبشه. نقطه قوت این اثر نثر زیبا و فاخر سرشار است. البته برای این موضوع می‌شد کتاب قاف یاسین حجازی از نشر شهرستان ادب را هم معرفی کرد چرا که دامنه تاریخی گسترده‌تری دارد اما زبانش ثقیل‌تر است. / در اینجا بیشتر از آن نوشتم.

 

* سفر به گرای ۲۷۰ درجه / احمد دهقان / نشر سورهٔ مهر

رمان / دفاع مقدس / ۲۲۴ صفحه

یکی از بهترین رمان‌های دفاع مقدس برای سنین نوجوانی. مهم‌ترین نقاط قوت آن، شخصیت پردازی قوی، طنز به‌جا و به‌اندازه و داستان قوی آن است. / چند صفحه‌ای به بالغ شدن یکی از شخصیت‌ها می‌پردازد. خشونت جنگی در انتهای داستان افزایش می‌یابد.

 

* گچ‌پژ / محسن رضوانی / نشر سوره مهر

مجموعه نوشته / طنز / ۱۰۲ صفحه

قبلا در همین وبلاگ درباره‌اش نوشته‌ام.

 

* ازبه / رضا امیرخانی / نشر نیستان

رمان / دفاع مقدس / علمی تخیلی؟! / ۱۷۰ صفحه

یکی از متفاوت‌ترین داستان‌های دفاع مقدس در زبان و فرم. قالب کتاب به صورت مجموعه‌ی نامه‌های رد و بدل شده بین افراد روایت می‌شود و شخصیت اصلی آن یک خلبان جانباز جنگ است. به همین علت کتاب پر است از اصطلاخات تخصصی پروازی (با توضیحات کامل) و آن را به یک کتاب خواندنی تبدیل می‌کند. طنز‌های کتاب هم شیرین و دوست‌داشتنی است. / یکی از نامه‌ها تجربهٔ یک دختر جوان دربارهٔ یک پارتی است. چیز صریحی در آن ذکر نشده.

 

* مریخی / اندی ویر؛ ترجمهٔ حسین شهرابی / کتابسرای تندیس

رمان / علمی تخیلی / ۴۱۶ صفحه

یک کتاب علمی تخیلی واقعا علمی. این کتاب داستان زنده ماندن یک فضانورد جامانده بر روی مریخ را روایت می‌کند و جزئیات فنی و علمی فوق‌العاده خوبی دارد. اگر نوجوانی می‌شناسید که به مهندسی علاقه دارد در خرید این کتاب برایش تعلل نکنید (حتی اگر فیلمش را دیده باشد). / مترجم تا جایی که از دستش بر می‌آمد بددهنی‌های شخصیت اصلی را تعدیل کرده‌است اما اگر اشتباه نکنم هنوز اشاراتی به یک ازدواج (؟) در سفینه فضایی در کتاب هست. ضمنا این کتاب یک اثر تبلیغاتی نسبتا موفق برای ناسا محسوب می‌شود.

 

* مجموعه کتاب‌های عمو آلبرت / نشر علمی فرهنگی

کتاب علمی

اگر نوجوانی علاقه مند به فیزیک (خصوصا نسبیت) می‌شناسید، این مجموعه کتاب می‌تواند انتخاب کم حجم، ارزان و مناسبی برای شما باشد. البته امیدوارم بتوانید پیدایش کنید.

 

* اینجا می‌خواستم بازنویسی‌های محمد قاسم‌زاده از شاهنامه در نشر قطره را معرفی کنم که متوجه هم موجودی‌شان تمام شده و هم در حرکتی ارزشمند این نشر از شرکت در نمایشگاه انصراف داده‌است.

 

* مجموعهٔ ارباب حلقه‌ها / جی. آر. آر. تالکین؛ ترجمهٔ رضا علیزاده / نشر روزنه

رمان / فانتزی / ۳ جلد

یکی از فاخرترین آثار فانتزی دنیا که نیازی به معرفی ندارد. / میزان خشونت بالا و در لحظاتی هیجان بالا می‌تواند مهم‌ترین ریسک خرید این کتاب باشد. هر چند برای خانواده‌های مذهبی‌تر پیش‌زمینه‌های قوی مسیحی که در بافت داستان تنیده شده و رگه‌های از حضور جادو و موجودات ماورایی در کتاب می‌تواند نکات مهم‌تری محسوب شوند. همچنین احتمال ایجاد تمایل به دیدن فیلم زیاد است و فیلم‌ها بررسی جدایی می‌طلبند. ایضا هزینهٔ خرید بالا هم یک معضل محسوب می‌شود.

 

* مرگ ایوان ایلیچ / لئو تولستوی؛ ترجمهٔ سروش حبیبی / نشر چشمه

داستان / مرگ‌آگاهانه! / ۱۰۴ صفحه

یکی از تکان‌دهنده‌ترین آثار ادبی به قلم یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان تاریخ ادبیات جهان! داستان روایتی از مرگ آرام ایوان ایلیچ، یک شهروند معمولی، به خاطر اتفاقی معمولی‌ست و کنش‌ها و واکنش‌های او و اطرافیانش در مواجهه با مرگی که نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود. این کتاب را خیلی‌ها ترجمه کردند و خیلی از نشرها چاپ کردند. الزامی نیست حتما این نسخه را بخرید. / ترس از مرگ از ازل قرین انسان بوده.