نویسنده: محسن رضوانی

انتشارات: سورهٔ‌مهر

سال انتشار: ۱۳۹۵

تعداد صفحه: ۱۰۲

رده‌بندی سنی: راهنمایی

معرفی:

«گچ‌پژ» اولین کتاب و مجموعه یادداشت‌های کوتاه و طنزآمیز محسن رضوانی‌ست. او که بیشتر به عنوان شاعر در محافل ادبی شناخته می‌شود، چند سالی می‌شود در وبلاگ خود با عنوان «عصفور؛ حکایت یک جوان بالدار» علاوه بر شعر یادداشتهای کوتاه و طنزآمیز خود با عنوان «عصفوریه‌ها» را با مخاطبین به اشتراک می‌گذارد که با استقبال زیادی مواجه شده است.

رضوانی این متن‌های کوتاه را در قالب مکاتبه و نامه‌نگاری نوشته است و در آنها با استفاده از لهجه تهرانی و اصطلاحات خاص آن -به خصوص لهجه تهران زمان قاجار- طنزآفرینی کرده است.

(معرفی از سایت شهرستان ادب)

کمی بیشتر دربارهٔ کتاب :

  • از پنج-شش سال پیش تا آخرین زمانی که محسن رضوانی در «عصفور»ش می‌نوشت خوانندهٔ وبلاگش بودم. بعد از آن هم گه‌گاه که نوشته‌هایش را در جاهایی مثل سه‌نقطه می‌دیدم دنبالش می‌کردم. به همین دلایل این کتاب یک‌جورهایی برایم نوستالژیک حساب می‌شد.
  • قجری‌نوشته‌های رضوانی جزو طنزآمیزترین و خلاقانه‌ترین متون کوتاهی بودند که در عمرم خواندم. موقع خواندن این کتاب در مترو هم فکر کنم چندباری آنقدر بلند بلند خندیدم که دیوانه به نظر برسم!
  • به صورت کلی بدم می‌آید از این که یک نفر بخواهد به خاطر خواندن چیزی که قبلا خواندنش برایم رایگان بود از من پول بگیرد. مثلا از کاری که رولینگ با نوشته‌های پاترمورش کرد متنفرم (بگذریم که از ما پولی به رولینگ نمی‌رسد هیچ‌وقت). اما این یک دفعه استثناست. اگر قیمت این کتاب تا دوبرابر قیمت فعلی (۸۰۰۰ تومان) بود هم حاضر بودم این پول را بدهم برای خواندن این متن‌های تکراری که قبلا بارها و بارها خوانده‌بودمشان و همراه با آن‌ها خندیده بودم. هر چند بهتر بود رضوانی نوشته‌های جدید بیشتری اضافه می‌کرد.
  • باز هم محض احتیاط اگر خواستید مطمئن بشوید از این که خرید پرتی نخواهید داشت می‌توانید سری به وبلاگ فیلتر‌شدهٔ رضوانی (http://osfur.blogfa.com/) بزنید. ولی اگر خوشتان آمد محض حمایت هم که شده سعی کنید اصل کتاب را بخرید.

موارد لحاظ شده در رده‌بندی:

کلمات ثقیل و قلبنه سلمبه