مقدمه را در اینجا ببینید.

* آفتاب در حجاب / سید مهدی شجاعی / نشر نیستان

رمان / زندگی‌نامه / مذهبی / تاریخی / ۲۳۶ صفحه

داستان زندگی حضرت زینب (س) با محوریت ماجرای کربلا. کلا مذهبی‌نوشته‌های سید مهدی شجاعی برای این سن و سال و شروع آشنایی با اهل بیت مناسبند. همه‌شان هم در همین نشر پیدا می‌شوند.

 

* قصه‌های مجید / هوشنگ مرادی کرمانی/ نشر معین

مجموعه داستان / بومی / طنز / اجتماعی / ۶۸۰ صفحه

مجموعه داستان کوتاه‌های شیرین و فوق‌العاده‌ای که همه به لطف آقای پوراحمد با آن آشناییم و نیازی به معرفی ندارد. می‌تواند چند روزی مخاطب را با یکی از بهترین شخصیت‌های داستانی تاریخ ادبیات ایران همراه کند. / اینجا درباره‌اش نوشته‌ام.

 

* مجموعه کتاب‌های یادگاران / نشر روایت فتح

دفاع مقدس / تاریخ انقلاب / زندگی‌نامه / هر کتاب ۱۰۰ صفحه در قطع جیبی

روایت فتح در این مجموعهٔ ۲۷ جلدی به زندگی برخی از شهدای جنگ و بعد از جنگ (اعم از شهدا، امام شهدا و رزمندگان مشهور) پرداخته‌است. مهم‌ترین ویژگی این کتاب‌ها حجم بسیار کوچک آن‌هاست. چرا که از ۱۰۰ خاطرهٔ کوتاه تشکیل شده‌اند. همچنین قیمت‌ها بسیار مناسب است. به طوری که تهیهٔ همهٔ آن‌ها با هم خرجی در حد یک کتاب معمولی روی دستتان می‌گذارد. بسیار مناسب برای آغاز مطالعه دربارهٔ زندگی شهدا.

 

* مجموعه کمیک‌های شاهنامه / سید مصطفی حسینی/ نشر خراسان

پی‌نما / شاهنامه / فانتزی / تعداد صفحات متنوع است

قبلا در دو پست (+ و +) به صورت تقریبا مفصل دربارهٔ این مجموعه نوشته‌ام. نشر خراسان چند سالی‌ست که سعی می‌کند داستان‌های شاهنامه را به صورت پی‌نما (کمیک) منتشر کند و تا این‌جا توانسته بهترین کمیک‌های ایرانی چه از نظر داستان و چه از نظر نکات فنی را تولید کند. تا الان این مجموعه‌ها توسط این انتشارات به چاپ رسیده: رستم در هفت خوان (۳ جلد) - زال و سیمرغ (۱ جلد) - زال و رودابه (۲ جلد). البته معضل اصلی این مجموعه قیمت بالای کتاب‌هاست (هر جلد در حدود ۱۶ هزار تومان). با این‌حال به عنوان یک هدیهٔ فاخر برای نوجوان‌های فامیل انتخاب مناسبی محسوب می‌شود. / عناصر خشونت آمیزی مثل جنگ و دیو و اژدها در این کتاب به وفور هست!

 

* هابیت / جی. آر. آر. تالکین؛ ترجمهٔ رضا علیزاده / نشر روزنه

رمان / فانتزی / ۴۳۲ صفحه

یک فانتزی جذاب، هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده برای نوجوانان. دربارهٔ اهمیت این کتاب، که در واقع مقدمه‌ای بر سه‌گانهٔ ارباب حلقه محسوب می‌شود، همین بس که بیش از ۱۰۰ میلیون نسخه از آن در جهان به فروش رسیده‌است. / در این کتاب عناصر خشونت‌آمیز (اورک‌ها، گابلین‌ها، اژدها و جنگ‌های خون‌بار و...)، عناصر جادویی (و جادوگران) وجود دارد. همچنین لحظاتی به‌شدت هیجان‌برانگیز و یا دراماتیک در داستان وجود دارند که نیازمند توجه هستند.

 

* مجموعهٔ هری‌پاتر / جی. کی. رولینگ / کتابسرای تندیس

رمان / فانتزی / ۷ جلد (۱۳ کتاب)

برای معرفی این کتاب شدیدا دودل بودم (و هستم). محتویات این مجموعه از نظر خیلی از خانواده برای کودکانشان مضر است. حجم زیادی از عناصر سحر و جادو، موجودات عجیب‌الخلقه، هیجان بالا، لحظات دلهره‌آور، مرگ‌های تراژیک، روابط عاشقانه (در جلد‌های آخر) و... گوشه‌ای از چیزهایی‌ست که به مذاق خانواده‌ها خوش نمی‌آید. با این حال، این مجموعه کتاب همراه کودکی و نوجوانی‌های من و بسیاری از هم‌نسلانم بوده و ملجائی برای خیال‌پردازی‌هایمان. این مسئله از نظر من صرفا نشان‌دهندهٔ خلائی‌ست که در بازار کتاب فعلی جایگزین بهتری برای پرکردنش نمی‌بینم. انتخاب این مجموعه از نظر من مسئولیت سنگینی‌ست که آن را به خوانندگان واگذار می‌کنم.

 

* بابا لنگ‌دراز / جین وبستر / نشر افق

رمان / عاشقانه / ۳۲۵ صفحه قطع جیبی

بابا لنگ‌دراز یک رمان عاشقانه نیست. شاید محتوای عاشقانهٔ آن تنها ۵ درصد از اواخر کتاب را شامل بشود. این رمان داستان دختربچهٔ یتیمی‌ست که از پرورشگاه یک‌سره وارد دانشگاه می‌شود و با دنیای عجیب و غریب مردم شهری مواجه می‌شود. داستان کلا به وسیلهٔ نامه‌های شیرین و جالب جودی ابوت به سرپرستش روایت می‌شود. برای نمونهٔ مشابهی با همین حال و هوا می‌توانید به کتاب آنی شرلی در گرین گیبلز (فکر کنم نشر قدیانی) مراجعه کنید. این دو کتاب خصوصا برای دخترها جذاب است ولی پسرها هم اگر به اندازهٔ کافی عقل‌رس شده‌باشند و جبهه‌گیری نداشته باشند می‌توانند از این دو کتاب لذت ببرند.

 

* شازده کوچولو / آنتوان دو سنت اگزوپری / نشر قدیانی یا انتشارات نگاه

داستان بلند / ۱۰۴ صفحه

جزو معدود کتاب‌هایی‌ست که معتقدم باید در سیری ادواری هر چند سال یک‌بار خوانده شود.

 

* عدد شیطان / هانس مگنوس انزنبرگ / انتشارات مدرسه

رمان / علمی/ ریاضی / ۲۵۷ صفحه

رابرت، پسر بچه‌ای که از ریاضی متنفر است،‌ شب‌ها در خواب با یک عددِ شیطان مواجه می‌شود و طی دوازده شب با هم دنیایی از شگفتی‌های ریاضی کشف می‌کنند. یکی از محبوب‌ترین کتاب‌هایم در دوران نوجوانی بود. / در اینجا بیشتر از آن نوشته‌ام.

 

* همه چیز به زبان ساده / رندال مونرو / نشر شهر

علمی / ۵۷ صفحه

درباره‌اش مفصل نوشته‌ام.