نویسنده و تصویرگر: سید مصطفی حسینی

انتشارات: خراسان

سال انتشار: ۱۳۹۲

تعداد صفحه: ۳ جلد ۵۰ صفحه‌ای

قیمت: هر جلد ۱۶۵۰۰ تومان

رده‌بندی سنی: همهٔ سنین

داستان:

داستان آشنای رستم در هفت‌خوان به‌صورت پی‌نما (کمیک) با حط داستانی منسجم‌تر و روایتی نو و کامل‌تر.

کمی بیشتر دربارهٔ کتاب :

همیشه حسرت داشتم یک روزی بتوانیم از شاهنامهٔ عظیم فردوسی یک زنجیره محصولات فرهنگی قابل عرصه در سطح بین‌الملل و متناسب با سلیقه‌های دنیای جدید تولید کنیم. کاری که متاسفانه در آن کوتاه زیادی داشتیم؛ اما به هر حال چند حرکت خوب در این زمینه شکل گرفت که دوست دارم به عنوان تشکر درباره تک تک‌شان این‌جا بنویسم.

با این حال چیزی که واقعا من را سر ذوق آورد حرکت زیبا و فاخر نشر خراسان و آقای سید مصطفای حسینی بود. یک مجموعه پی‌نمای دنباله‌دار از داستان‌های شاهنامه. از این مجموعه تا به حال 5 یا 6 جلد چاپ شده که همهٔ آن‌ها حول خاندان زال بوده‌است (زال و سیمرغ - رستم در هفت‌خوان و زال و رودابه).

اما چیزی که باعث شد سر این مجموعه سر ذوق بیایم این بود که علاوه بر آرزوی اولم یک آرزوی دیگرم یعنی تولید کمیک فاخر ایرانی را نیز برآورده کرده بود. هر چند هنوز راه بسیاری مانده‌است تا بتوانیم از بازار پی‌نمای ایرانی حرف بزنیم اما مجموعه شاهنامه گام استوار و امید بخشی‌است خصوصا که توانسته در کسادی بازار کتاب به چاپ ششم برسد.

اما نکات مثبت این مجموعه:

  • طراحی زیبا و فاخر
  • خط داستانی منسجم و گیرا: آقای حسینی توانسته با افزودن چند خط داستانی فرعی و پیراستن روایت شاهنامه، یک داستان مدرن و منسجم از دل روایت قدیمی در بیاورد.
  • شخصیت پردازی خوب و با توجه به ادامه دار بودن داستان.
  • کم بودن ایرادات فنی متداول در طراحی کتاب‌های پی‌نما.

و بزرگترین نکته منفی:

  • قیمت بالا: با مقایسه با مجموعه‌ای مثل تن تن قیمت بالایی دارد که البته به تصدیق تولیدکنندگان تقریبا برابر با هزینه تولید آن است. اما این اشکال وارد است که می‌شد به جای جلد سخت و ورق گلاسه، کتاب را ارزان‌تر چاپ کرد.

اما توصیه نهایی من این‌است که اگر دنبال یک کتاب خوب برای کودکان هستید که با خیال راحت و فارغ از هر دل‌نگرانی فرهنگی آن‌ها را سرگرم کنید از این مجموعه نگذرید!

موارد لحاظ شده در رده‌بندی:

خشونت: مواردی از جنگ، کشتار و خون.

موجودات ماورایی: البته چندان کریه و ترسناک نیستند!