نویسنده: جی. کی. رولینگ

سال انتشار: ۲۰۱۳

تعداد صفحه: حدود ۷۵۰

رده‌بندی سنی: بزرگسال

داستان (از روی پشت جلد ترجمهٔ نشر تندیس):

با درگذشت برى فیربرادر در سال‌هاى آغازین چهل سالگى، پگفورد در بهت و حیرت فرو مى‌رود.
پگفورد با میدان و بازار سنگفرش شده و کلیساى قدیمى‌اش، چشم‌انداز نفس‌گیرى از زندگى روستایى را به نمایش مى‌گذارد اما آنچه در فراسوى این ظاهر فریبنده نهفته، شهرى در جنگ و جدال است.
ثروتمندان با تنگدستان در جدالند و نوجوانان با پدر و مادرهاشان، زن‌ها با همسرانشان و دبیرها با دانش‌آموزانشان ... پگفورد شهرى نیست که در نگاه اول مى‌نماید.
در این میان، کرسى خالى برى در شوراى بخش، دستاویزى مى‌شود براى برپایى بزرگ‌ ترین جنگى که این شهر در تاریخ موجودیتش به خود دیده است. اینک در عرصه‌ى این انتخابات آکنده از رنج و عذاب و فریب و ریا و افشاگرى‌هاى غیر منتظره، چه کسى پیروز میدان است؟

کمی بیشتر دربارهٔ کتاب :

این کتاب با تصورات شما از رولینگ از زمین تا آسمان فرق می‌کند. ظاهرا رولینگ هم (درست مثل دانیل رادکلیف و...) دوست داشت بعد از تمام شدن مجموعهٔ هری پاتر کمی از این دنیا فاصله بگیرد تا ببیند خودش بدون برند هری پاتر چند مرده حلاج است! برای همین این یک کتاب واقع‌گرایانه با داستانی اجتماعی-سیاسی و تم روان‌شناسانه و رده‌بندی بزرگسال است. به عبارت دیگر به نظر می‌رسد این کتاب به لحاظ تمام عناصرش سعی کرده در دورترین نقطهٔ ممکن به مجموعهٔ هری پاتر بایستد و نسبت خود با آن مجموعه را انکار کند.
با تمام این اوصاف، اما هنوز می‌توان رولینگِ هری پاتر را با تمام دغدغه‌هایش در این کتاب هم دید. قبلا این را هم جای دیگری دربارهٔ «فرزند نفرین‌شده» نوشته بودم و هم دربارهٔ «جانوران شگفت‌انگیز» که به نظر می‌رسد که رولینگ شدیدا دغدغهٔ نوجوانان، روابطشان و مشکلاتشان را دارد و در تمام کارهایش این موضوع را دنبال می‌کند. در این داستان هم هر چند فضا مخصوص بزرگسالان است و دغدغه‌ها و مشکلات از جنس مشکلات بزرگسالان است، اما کماکان یک سمت بیشتر مشکلات و داستان‌های فرعی به نوجوانان گره خورده است و دبیرستان پگفورد یکی از نقاط اصلی بحران است.

موارد لحاظ شده در رده‌بندی:

دلیل نوشته شدن این یادداشت در اصل همین قسمت بوده‌است:
چون بسیار دیدم که این اتفاق تکرار شده بود، خواهش می کنم اگر جایی دیدید که این کتاب را در ردیف کتاب‌های کودک و نوجوان یا کنار مجموعهٔ هری پاتر گذاشته‌اند حتما تذکر بدهید که این کتاب برای بزرگسالان است و به هیچ وجه از لحاظ اخلاقی برای این رده سنی مناسب نیست.
رولینگ زحمت بسیاری کشیده‌است و در این کتاب از معاصی و منکرات هیچ چیزی رو فروگذار نکرده‌است. این کتاب مطلقا برای هر کودک و نوجوانی اثرات مخربی دارد. روابط نامشروع خارج از چارچوب ازدواج و زیر سن قانونی، تجاوز، سوء مصرف مواد مخدر (خصوصا در بین نوجوانان)، خودآزاری و خودزنی، دزدی، دروغ‌گویی و زیرآب‌زنی، هک کردن، مصرف مشروبات الکلی، همجنس‌بازی و... از جمله مواردی هستند که به‌وفور از ابتدا تا انتهای کتاب دیده‌می‌شود و مترجم محترم تنها توانست مشروبات الکلی را به قهوه و آب سیب تبدیل کند و حرفی از همجنس‌گرایی یکی از شخصیت‌ها نزند (که داستان را کمی گنگ کرده بود). برای همین می‌گویم که اصلا اتفاق خوبی نیست که این کتاب بدون نظارت به دست یک کودک یا نوجوان بیفتد.
تا زمانی که بازار فرهنگی این کشور ساختار مناسبی برای رده‌بندی سنی ندارد، دست‌کم خودمان باید در چنین سطحی مراقبت کنیم.