نویسنده: جی. کی. رولینگ (J. K. Rowling)

سال انتشار: ۲۰۱۶

تعداد صفحه: ۲۰۰ صفحه (نسحه epub زبان اصلی)

رده‌بندی سنی: راهنمایی

داستان:

در کشاکش حملات گریندلواد در اروپا نیویورک علی‌رغم فضای امنیتی شدید دچار بحران می‌شود. از یک سو خرابی‌های گسترده با منشاء جادویی نامشخص و از سوی دیگر افزایش تبلیغات گروه‌های ضد جادو در جامعهٔ غیر جادوگری، جامعهٔ جادوگری آمریکا را در تنگنا قرار داده‌است. در این میان نیوت اسکمندر، جانورشناسی با کیفی پر از موجودات جادویی وارد شهر می‌شود. در این بلبشوی امنیتی چند موجود جادویی نیز از کیف آقای اسکمندر فرار می‌کند...

کمی بیشتر دربارهٔ کتاب :

  • به نظر می‌رسد هنوز هم چیزی که دغدغهٔ اصلی رولینگ است نوجوانان و مسائل روانی آن‌هاست. در این کتاب هم، هر چند شاید بین فانتزی‌ها و خط داستانی‌ای که سعی می‌کند تا لحظه آخر مخفی‌کاری کند گم شده‌باشد، اما باز هم مسئلهٔ اصلی از نظر رولینگ نوجوانان و مسائل آن‌هاست. یک بار به شوخی به دوستی می‌گفتم رولینگ اگر نویسنده نمی‌شد می‌توانست یک مشاور خوب در مدارس راهنمایی باشد!
  • به نظر می‌رسد رولینگ حتی زمانی که همچنان در همان دنیای جادویی‌ای که برای کودکان ساخته‌بود می‌نویسد، ترجیح داده‌است که به جای نوشتن کتاب کودک و نوجوان، با همان گروه مخاطبان اولیه‌اش بزرگ شود و متناسب با سن آن‌ها بنویسد. [خیلی سعی کردم خوب توضیح دهم ولی جمله‌بندی‌ام بهتر از این نشد.] یعنی به جای جذب مخاطب جدید سعی می کند مخاطبان قبلی را راضی نگه دارد. این به نظر نقطهٔ قوت فعلی او و محل شکست آینده‌اش خواهد بود.
  • به نظرم این کتاب و این مجموعه بعد از محفل ققنوس سیاسی‌ترین کار رولینگ در دنیای جادوییش است؛ یا شاید هم روترین اثر سیاسی‌اش. البته این‌ها صرفا نظر من است ولی به نظرم محفل ققنوس به طرز واضحی تحت تاثیر «11 ستامبر و بعد از آن» بود و این مجموعهٔ جدید هم شدیدا تحت تاثیر «کابوس داعش در اروپا و آمریکا»ست. واضح‌ترین نشانه‌هایش هم سکانس شروع آن، موضوع آن، رخ دادن دو قسمت اول مجموعه در نیویرک و پاریس زیر سلطه جهنمی گریندلوالد و فضای داعش‌واری‌ست که ایجاد کرده و... . حتی از همهٔ این‌ها جالب‌تر و روتر، سرمایه گذاری رولینگ روی ریاست جمهوری هیلاری کلینتون بود :-) شاید باید فیلمش را کمی زودتر آمادهٔ پخش می‌کرد که بعد انتخاب ترامپ این‌طوری حرص نخورد.
  • اگر این را نگویم خفه می‌شوم: رولینگ به وضوح در حال هالیوودی کردن ایده‌هایش است. شاید پول بیشتری برایش داشته باشد اما قطعا به سطحی شدن کار و... می‌انجامد. دومین نقطه شکست رولینگ به نظر من.
  • مشکل همیشگی و اساسی فیلم‌های هری پاتر این بود که بسیار به کتاب خواندن مخاطبان وابسته بودندو شاید بعضی فکر کنند چون فیلم‌نامهٔ این مجموعه توسط رولینگ نوشته می‌شود این مشکل حل شده است. اما کاملا در اشتباهید! فهم کامل این کتاب و فیلم هم کاملا وابسته به این است که شما مشتری پروپاقرص رولینگ باشید و نیوت اسکمندر را از قبل بشناسید و داستان‌هایی که رولینگ روی پاترمور گذاشته بود ر دنبال کرده‌باشید.

موارد لحاظ شده در رده‌بندی:

الف) موارد اخلاقی.

ب) مسائل دینی: تا جایی که من سرم می‌شود تمام ادیان و مکاتب توحیدی با سحر و جادو و ترویج آن شدیدا مخالف‌اند. اگر می خواهید به کسی معرفی کنید خوب است در این رابطه هم با او صحبت کنید.

از آنجا که فیلم‌نامه تفاوت چندانی با فیلمش ندارد برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به اینجا مراجعه کنید.