مقدمه را در اینجا ببینید.

* مجموعهٔ علوم ترسناک/ نشر پیدایش

علمی

یک مجموعهٔ علمی جالب و جذاب برای بچه‌ها. حوزه‌های بسیاری را پوشش می‌دهد (از فیزیک تا زیست و...)./ برخی مباحث مطرح شده و تصاویر ممکن است برای بچه‌ها (و بزرگترها) چندش‌آور باشند :-)

 

* مجموعه پی‌نمای داستان پاکان / سعید رزاقی/ نشر به‌نشر

پی‌نما / مذهبی / تاریخی / ۳ جلد

یک مجموعه پی‌نما از داستان‌های اهل‌بیت با قیمت مناسب (حدود ۶۰۰۰ تومان) و ساختهٔ دست یکی از بهترین اساتید پی نمای ایران. شاید این کمیک‌ها را از زمانی که پشت جلد مجلهٔ شد دانش‌آموز چاپ می‌شدند خاطرتان باشد. / اینجا درباره آن نوشته‌ام.

 

* مجموعهٔ نارنیا / سی اس لوئیس / نشر قدیانی یا نشر هرمس یا کیمیا

فانتزی / ۷ جلد

یک مجموعه داستان فانتزی مناسب حال و هوای بچه‌ها. فضای داستان‌ها شدیدا اخلاقی‌ست. با این‌حال شدیدا هم مسیحی است و با بغض و کینه نسبت به مسلمانان نوشته شده‌است. هر چند یادم نمی‌آید وقتی در کودکی آن‌ها را می‌خواندم چیزی از این وجهش به نظرم رسیده باشد. فضای جلد هفتم شدیدا تیره و تار است هر چند به خیر و خوشی (تقریبا) تمام می‌شود.

 

* بچه‌های راه‌آهن / ای. نسبیت

مجموعه داستان‌های کوتاه

قبلا درباره‌اش مفصل نوشته‌ام.

 

* تیستو سبز انگشتی/ موریس دروون / نشر ماهی

داستان بلند / فانتزی

شاید بشود گفت نسخهٔ کودکانه‌تری از شازده کوچولو. جزو محبوب‌ترین شخصیت های دوران کودکی‌م بود.

 

* لافکادیو؛ شیری که جواب گلوله را با گلوله داد / شل سیلور استاین / کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

داستان بلند / طنز؟! / ۲۰۸ صفحه

درون‌مایهٔ داستان شاید همان درون‌مایهٔ شازده کوچولو و تیستو باشد اما از هردوی آن‌ها سرتر است به نظر من.

 

* جام جهانی در جوادیه / داوود امیریان / نشر قدیانی

رمان / طنز / ۲۷۲ صفحه

«گروهی‌ از بچه‌های‌ محل‌ که‌ فوتبال‌ سرگرمی‌ اصلی‌ آنهاست‌، تصمیم‌ می‌گیرند مسابقاتی‌ با نام‌ جام‌ دوستی‌ را بین‌ محله‌های‌ شهرشان‌ برگزار کنند. اما اتفاقاتی‌ رخ‌ می‌دهد که‌ بچه‌هایی‌ از کشورها و ملیت‌های‌ دیگر نیز به‌ این‌ مسابقات‌ راه‌ می‌یابند و جام‌ دوستی‌ به‌ "جام‌ جهانی‌ جوادیه‌" تبدیل‌ می‌شود» یکی از زیباترین رمان‌های ایرانی برای این محدودهٔ سنی.

 

* چارلی و کارخانهٔ شکلات‌سازی / رولد دال

رمان / طنز / فانتزی

اگر نگران بعضی کتاب‌های بزرگسال رولد دال نبودم می‌گفتم همهٔ کتاب‌هایش را برای کودکان بخرید و بخوانید. به قدری عناصر خیال‌انگیز و رویایی در آن‌ها زیاد است که می‌تواند لحظاتی حقیقتا مفرح و شاد در میان روزهای کسالت‌بار و یک دست مدرسه برای کودکان ایجاد کند. (چقدر جدی شد!). این کتاب داستان پسربچهٔ فقیری‌ست که به صورت اتفاقی برندهٔ بلیط بازدید از شگفت‌انگیزترین کارخانهٔ شکلات‌سازی دنیا می‌شود. / غیر از یک مورد برداشتن پول از روی زمین بقیهٔ کتاب کاملا اخلاقی است!

 

* فرزندان ایرانیم / داوود امیریان / انتشارات سورهٔ مهر

محموعه داستان / دفاع مقدس

یک سری مجموعه داستان طنز در فضای دفاع مقدس.