نویسنده: ای. نسبیت ()

سال انتشار: ۱۹۰۶

تعداد صفحه: ۳۲۰ صفحه (نسحهٔ قدیمی کانون پرورش فکری)

رده‌بندی سنی: مناسب برای همهٔ سنین

داستان:

این کتاب، داستان ۳ کودک به نام‌های روبرتا، پیتر و فیلیس است که به‌خاطر مشکلی که برای پدرشان پیش می‌آید مجبور می‌شوند زندگی مرفه‌شان در شهر را رها کنند و به همراه مادرشان به یک خانهٔ کوچک روستایی در نزدیکی یک ایستگاه راه‌آهن نقل مکان کنند. مادر سرگرم داستان نوشتن می‌شود و بچه ها شروع به گشت و گذار در روستا می‌کنند و با اهالی روستا و کارکنان راه‌آهن رابطه‌ای دوستانه برقرار می‌کنند و هر روز یک ماجرای تازه به پا می‌کنند.

کمی بیشتر دربارهٔ کتاب :

  • خیلی وقت بود به این نتیجه رسیده‌بودم که کتاب‌های کودک و نوجوان (علی الخصوص کتاب‌های کودکان) ربط چندانی به کودکان ندارند و بیشتر برای بزرگسالان مناسب‌اند. یعنی در واقع کتاب‌هایی هستند که بزرگ‌ترها دربارهٔ بچه‌ها می‌نویسند و به‌عنوان یک کارکرد جانبی می‌توان از آن‌ها برای سرگرم کردن کودکان هم استفاده کرد. این کتاب باعث شد در نتیجه‌گیری‌ام تجدید نظر کنم.
  • کتاب به شدت مناسب برای ردهٔ‌سنی کودکان دبستانی است؛ هم به لحاظ نوع نوشتار و هم به لحاظ محتوای تربیتی و اخلاقی‌اش. پس به‌عنوان یک هدیهٔ مناسب می‌توان از آن استفاده کرد.
  • همچنین ساختار بخش بخش و سریالی قصه این کتاب را، به کتابی مناسب برای قصه‌های شبانه (اگر این رسم هنوز از بین نرفته‌باشد) بدل می‌کند.