کارگردان: کاستا گاوراس (Costa Gavras)

سال تولید: ۱۹۷۲

مدت زمان: ۱۱۵ دقیقه

رده‌بندی سنی: دبیرستان

داستان:

بعد از کودتا در اوروگوئه یک گروه مبارز (طبیعتا) چپ‌گرا، اقدام به گروگان‌گرفتن سفیر برزیل در اوروگوئه، سرکنسولگری آمریکا در اروگوئه و یک شهروند ناشناس آمریکایی می‌کند. دولت کودتا به تکاپو می‌افتد تا قبل از این‌که کار به جای باریک بکشد، مبارزان را دستگیر و گروگان‌ها را آزاد کند. در همین حین مبارزین در حال بازجویی از گروگان‌ها هستند تا از آن‌ها اعتراف بگیرند که در شکل‌گیری کودتا علیه دولت مردمی اوروگوئه هم خود این افراد و دولت‌های متبوعشان نقش مستقیم داشتند. این فیلم درواقع یک بیانیه خوش‌ساخت و داستانی سیاسی علیه کودتاهای زنجیره‌ای آمریکا در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی است.

کمی بیشتر درباره فیلم:

این اولین فیلمی بود که از گاوراس دیدم و در واقع آشناییم با گاوراس با این فیلم (که اسمش را در پاورقی کتاب دکترین شوک دیده‌بودم) شروع شد. این فیلم به نظرم آنقدر خوب بود که رفتم سراغ بقیه فیلم‌هایش و ان‌شاالله در آینده، بیشتر درباره‌شان خواهم نوشت. کلا دیدن این فیلم را توصیه می ‌کنم به دلایل زیر:
۱- کودتای 28 مرداد آمریکا در ایران علیه دولت مصدق یکی از کودتاهای سریالی آمریکا در سرتاسر جهان بوده که هم دلیل و هم نحوه اجرای آن شباهت زیادی با کودتای شیلی و اوروگوئه و… دارد. از این لحاظ این فیلم روایت‌گر بخشی از تاریخ ما هم هست. (ایضا روند کار آمریکا را هم در این کشور قشنگ نمایش می‌دهد)
۲- به طرز غیرمنتظره‌ای این فیلم (که از قضا دوبله هم شده‌است) برای ایرانی‌ها خاطره‌انگیز است: هم موسیقیش، هم داستانش و هم صحنه‌هایی مثل صحنه درگیری پلیس و دانشجو‌ها در دانشگاه شدیدا من را یاد فیلم های ضبط شده از انقلاب می‌انداخت.
۳- گاوراس دوست داشت فیلمش را در خود آمریکای لاتین بسازد برای همین هم شیلی را انتخاب کرد. اما کمی بعد از ساخت فیلم آمریکا در شیلی هم کودتا کرد و در نتیجه جمعی از بازیگران شیلیایی فیلم هم محکوم به اعدام و تبعید و... شدند؛ این را بگذارید کنار انتقادات شدید آمریکا به این فیلم و جلوگیری از پخش آن در برخی سالن‌های معروف؛ به نظر من تنها معنای این چیزها یعنی این فیلم خیلی دردآور بوده برای بعضی ها…

۴- این فیلم شباهت‌هایی هم با فیلم سیانور هم دارد. برای من جالب بود. هرچند بهروز شعبی برای من عزیزتر از این حرف‌هاست و معتقدم شباهت‌ها به دلیل شباهت فضا و موضوع است؛ اما انصافا این عکس و این عکس را با هم مقایسه کنید!

موارد لحاظ شده در رده‌بندی:

الف) برخی از صحنه‌های منافی عفت. البته بسیاری از آن‌ها در صحنه آموزش شکنجه اتفاق می‌افتند. هر چند با هر استانداردی کل این صحنه‌ها بیشتر از ۵۰ ثانیه هم نمی‌شود.

ب) خشونت.

اطلاعات بیشتر.

پ.ن. این پست تقریبا بخشی از مقاله‌ای‌ست که در وبلاگ قبلی‌ام درباره گاوراس نوشته‌بودم و شهرستان ادب هم آن‌را در اینجا بازنشر کرده‌بود.