مالک: انتشارات سورهٔ مهر

آدرس: تهران، میدان انقلاب اسلامی، ضلع شمال شرقی، جنب سینما بهمن.

آدرس مجازی: اینستاگرام

ساعات فعال: شنبه تا پنج شنبه ۹ الی ۲۲

محصولات: کتاب (همه ژانر و همه سنین)، لوازم تحریر، موسیقی و فیلم، زلم زیمبو (صنایع دستی و...)، بازی رومیزی، کافی‌شاپ

معرفی:

فروشگاه تقریبا تازه تاسیس سورهٔ مهر در میدان انقلاب، یک فروشگاه نسبتا بزرگِ «تقریبا همه‌جور محصولِ فرهنگی‌فروشی» است که به نظر قرار بود در ابتدا محل عرضهٔ محصولات انتشاراتش (یا نهایتا محصولات انتشارات همسو) باشد، ولی هر چند وقت یک‌بار چند قلم جنس بی‌ربط و با ربط دیگر هم، به تنوع محصولات قابل فروشش اضافه می‌کند (نمونهٔ این رفتار را فقط در دو فروشگاه دیگر دیده‌بودم: ترنجستان سروش و شهر کتاب‌ها؛ که این خودش جای تامل دارد).

نکتهٔ جالب توجه این‌که بدون در نظر گرفتن اغذیه فروشی‌های جدیدالتاسیس اطراف میدان و در مقایسه با خیلی از کتابفروشی‌های قدیمی و اسم و رسم‌دار، این فروشگاه نوپا تقریبا شلوغ‌ترین مغازهٔ راستهٔ انقلاب است! البته اگر بخواهیم مقایسهٔ منصفانه‌ای داشته باشیم باید حساب خیل عظیم طالبان زلم زیمبوها (عمدتا دختر خانم‌های جوان) را از بقیه سوا کنیم که باز هم با این وجود مشتریان این کتاب‌فروشی خیلی زیاد هستند!

به نظر من وجود این کتاب‌فروشی با همهٔ این‌ نکاتی که اشاره کردم نشان‌دهندهٔ دو نکتهٔ مهم هستند:

۱- سورهٔ مهر توانست یک منبع جدید (به جز تقریظات رهبری)‌ برای پول در آوردن پیدا کند که جای خوشحالی دارد(؟/.)

۲- سورهٔ مهر فهمید که لازم است کتاب‌فروشی‌های حزب‌الهی از پستو‌ها و کوچه-پس‌کوچه‌های انقلاب و ولی‌عصر (عج) بیرون بیایند تا دسترسی‌ها راحت‌تر باشد. (هر چند بعید می‌دانم بعد از این چند سال، همهٔ جماعت حزب‌الهی از این تغییر راضی باشند: خودم خلوتی فروشگاه خیابان سمیه را بیشتر دوست داشتم هرچند معترفم که این تغییر لازم بود.)

نکات مثبت:

۱- از حق نگذریم، این فروشگاه تقریبا بهترین جا از لحاظ تنوع و دسترسی برای خرید کتاب‌ها و محصولات مذهبی، انقلابی و... است. الباقی فروشگاه‌ها یا عمدتا در کوچه-پس‌کوچه‌ها هستند و یا تنوع محصولاتشان در حد یکی دو تا انتشارات است.

۲- فضای فروشگاه هرچند شلوغ است ولی باز و متنوع و زیباست (+ عمدتا موسیقی‌های خوبی انتخاب می‌کنند). همچنین ویترینش به مراتب جذاب‌تر و فکر شده‌تر از باقی کتاب فروشی‌های انقلاب است.

۳- طبقه‌بندی موضوعی کتاب‌ها قابل قبول است. حتی بدون کمک فروشنده‌ها نسبتا راحت می‌توانید چیزی که می‌خواهید را پیدا کنید.

۴- کسی کاری به کارتان ندارد و می‌توانید هر چقدر که خواستید بین قفسه‌ها آزادانه بگردید. (معیار اول من برای تشخیص یک فروشگاه خوب)

۵- بعضی از فروشنده‌هایشان را دوست دارم. وقتی کمکی می‌خواهید به حرفتان خوب گوش می‌دهند و تا جایی که بتوانند کمکتان می‌کنند و در کارتن دخالتی نمی‌کنند. (راستش را بگویم من فقط با یک فروشندهٔ آقای جوان عینکی صحبت می‌کنم و با بقیه‌شان حتی‌المقدور کاری ندارم. همین یک نفر به نظرم جزو بهترین فروشنده‌های انقلاب استلبخند)

نکات منفی:

عمده مشکلات من با این فروشگاه ناشی از یک نکته است: برایم قابل درک است که سورهٔ مهر بنا به هر دلیلی (سود تجاری یا جذب حداکثری یا هرچی) دوست دارد مشتریان بیشتری جذب کند؛ و همچنین دوست دارد این مشتریان آدم‌هایی غیر از مشتریان سنتی‌اش باشند؛ و برای همین کمی شل و ول‌تر از گذشته رفتار می‌کند و سعی می‌کند محصولاتی که برای این قشر جدید جذاب‌ترند را عرضه کند و الخ... اما! بعضی از حرکت‌های این فروشگاه تمام خط قرمزها و اهداف وجودی‌ش را زیر پا می‌گذارد. شاید من با خیلی چیز‌های این فروشگاه مشکل داشته باشم اما گل‌درشت‌ترین ایرادات من به فروشگاه این‌هاست:

۱- فروشگاه وابسته به حوزهٔ هنری انقلاب اسلامی قرار نیست به هر دلیلی هر مزخرفی را بفروشد. شاید بتوانم فروختن رمان‌های عامه پسند بی‌محتوا را یک‌جوری توجیه کنم؛ اما فروش برخی کتاب‌ها توسط این کتاب‌فروشی به نظرم ابدا توجیه‌شدنی نیست. به عنوان واضح‌ترین مثال چند باری کتاب‌های ریچارد داوکینز را دیدم؛ یا گه‌گاه کتاب‌هایی با محتوای مستهجن. به نظر می‌رسد لااقل در برخی حوزه‌ها کتاب‌شناس‌های خوبی ندارند و کتاب‌هایی که برای فروش انتخاب می‌کنند چندان قاعدهٔ درستی ندارد.

۲- اگر شناخت کاملی از حوزه کتاب کودک ندارید، به هیچ وجه از این فروشگاه برای کودکانتان چیزی نخرید! معمولا وقتی آدم‌ها به نهادهای وابسته به دولت و مذهب مراجعه می‌کنند، با اطمینان خاطر از سالم بودن محصولات به خرید می‌پردازند؛ اما با قاطعیت می‌گویم بی‌بند و بارترین بخش این کتابفروشی بخش کودک و نوجوانش است. الزاما کتاب‌فروشی کودک و نوجوانی نمی‌شناسم که بتوانید با اطمینان از آن خرید کنید، اما وقتی به کتاب‌فروشی‌ای می‌روید که این‌قدر با اطمینان خودش را وابسته به نهادهای مذهبی نمی‌داند، ناخودآگاه در انتخاب احتیاط بیشتری به خرج می‌دهید.

پ.ن. آخرش چقدر تند شد!