مقدمه را در اینجا ببینید.

قبلا گفته بودم که در این ردهٔ سنی تخصص چندانی ندارم و بدتر از همه این‌که کتاب ایرانی خوب کم سراغ دارم (متاسفانه) برای همین قول می‌دهم به‌زودی یک کتابفروشی کودک فوق‌العاده خوب معرفی کنم. علی‌الحساب این چند مجموعه کتاب را در نظر داشته باشید:

* مجموعهٔ قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب / مهدی آذری یزدی / نشر امیر کبیر (کتاب‌های شکوفه)

داستان‌های کهن

مهدی آذری یزدی و کار ماندگارش در بازنویسی داستان‌ها و افسانه‌های کهن جای معرفی ندارد.

 

* مجموعه پی‌نمای مثل آباد / سعید رزاقی/ نشر خراسان

پی‌نما / داستانی / ۳ جلد

یک مجموعه پی‌نما از داستان ضرب‌المثل‌ها با قیمت بسیار مناسب (هر جلد ۵۰۰۰ تومان) و ساختهٔ دست یکی از بهترین اساتید پی نمای ایران. شاید این کمیک‌ها را از زمانی که پشت جلد مجلهٔ رشد دانش‌آموز چاپ می‌شدند خاطرتان باشد.

 

* مجموعهٔ نیکولا کوچولو / سامپه - گوسینی / نشر هرمس (کتاب‌های کیمیا)

مجموعهٔ داستان‌های کوتاه / طنز / ۱۵ جلد (نمی‌دانم چند جلدش ترجمه شده‌است)

یک مجموعه داستان جذاب، شاد و اخلاقی مناسب حال و هوای بچه‌ها و دربارهٔ یک پسربچه کوچولوی وروجک. مدت‌هاست که از زمان خواندن این کتاب می‌گذرد و تنها چیزی که به‌نظرم می‌تواند نامناسب باشد برای بچه‌ها این‌است که ایدهٔ چند شیطنت جدید و جذاب به سرشان بزند (به شخصه چنین کاری نکرده بودم!) و این که چیزهایی مثل عید پاک و مراسمات مربوط به آن‌ها برای بچه‌ها ناآشنا باشد.

 

* مجموعهٔ رامونا / بورلی کلی‌یری / نشر افق

مجموعه داستان‌های کوتاه / طنز / ۸ جلد که نمی‌دانم چند جلدش ترجمه شده‌است

رامونا عینا مثل نیکولا کوچولوست با این تفاوت که یک دختربچهٔ بانمک و آتش‌پاره‌ است که چند سالی از نیکولا کوچولو بزرگتر است. برای خاطر همین تفاوت‌ها (سن و جنسیت) داستان‌ها هم کمی (تنها کمی) متفاوتند و نهایتا می‌شود به بچه‌های بزرگتر یا دخترها بیشتر توصیه‌ش کرد. مشکلات هم دقیقا همان‌هاست که راجع به نیکولا گفته بودم.

 

* غول بزرگ مهربان به نمایندگی از تمام کتاب‌های کودک آقای رولد دال / نشر افق

داستان بلند / فانتزی

رولد دال بعد از عمو شلبی فوق‌العاده‌ترین نویسندهٔ کودک و نوجوان معاصر است. با این توضیح که به خاطر وجود چند کتاب جدی مخصوص بزرگسال و نامناسب برای کودکان (احتمالا مثل «پسر») می‌ترسم بگویم بروید همهٔ کتاب‌هایش را بخرید. غول بزرگ مهربان، داروی شگفت‌انگیز جورج، تشپ‌کال، من و زرافه و پلی، جیمز و هلوی غول پیکر از کتاب‌های مناسب دال برای این ردهٔ سنی هستند. نکتهٔ مهم دربارهٔ آثار دال حضور پررنگ عنصر جادو در داستان‌هایش هست.

 

* مجموعهٔ قصه‌های من و بابام / اریش ازر / نشر فاطمی

مجموعه داستان کوتاه / پی‌نما؟ / طنز / ۳ جلد

یک سری داستان کوتاه تصویری طنز حول روابط پدر و پسری!

 

* مجموعه داستان‌های هانس کریستن اندرسن / نشر نگاه

قصه‌های پریان / ۴ جلد

هانس کریستن اندرسن در ادبیات کودک و نوجوان هیچ بدیلی ندارد. والسلام!

داستان‌ها شدیدا اخلاقی و زیبا هستند. شاید تنها مورد قابل ملاحظه خشونت و تراژدی برخی از داستان‌ها باشد. هر چند از نظر خودم وقتی این‌همه آدم با این داستان‌ها بار آمدیم و اتفاق بد / عجیبی نیفتاده لابد بعد از این هم اتفاق بد / عجیبی نخواهد افتاد ان‌شاءالله.