نویسنده: هرمان هسه (Herman Hesse)

سال انتشار: ۱۹۰۶

عناوین دیگر ترجمه‌ها: اعجوبه - تیزهوش

رده‌بندی سنی: ترجیحا دبیرستان به بعد

داستان:

«زیر دنده‌های چرخ» داستان هانس، پسربچهٔ نوجوان و بااستعدادی‌ست که خود را برای ورود به یک صومعه مخصوص کودکان باستعداد و ادامه تحصیل تا رسیدن به مدارج عالی آماده می‌کند. هانس در این راه از دل‌خوشی‌ها و تفریحات اندکش نیز چشم می‌پوشد تا بتواند سطح خود را به سطح مطلوب صومعه برساند. اما...

کمی بیشتر دربارهٔ کتاب :

  • تجربهٔ خواندن این کتاب یکی از تلخ‌ترین تجارب کتاب‌خوانی‌م بوده‌است؛ چرا که بسیاری از حوادث این داستان بخش تلخی از تجارب شخصی خودم بوده‌است و بارها و بارها این عذاب‌ها و تلخی‌ها را تجربه نموده‌بودم. در واقع خاطرات دوران پیش‌دانشگاهی خودم و دوستانم لا‌به‌لای صفحات این کتاب جا خوش کرده‌بود و برای هر کدام از بلاهایی که بر سر بچه‌های داستان می‌آمد چند نمونه جلوی چشم داشتم. همین‌قدر تلخ و اعصاب‌خردکن.
  • همان‌قدر که خواندن این کتاب را به جوان‌ترها و دانش‌آموزان توصیه نمی‌کنم، آن را به والدین، معلمان و مسئولان و دست‌اندرکاران و سیاست‌گذاران تعلیم و تربیت توصیه می‌کنم. شاید کهه بفمند دقیقا دارند چه بلایی بر سر بچه‌های خودشان می‌آورند.

موارد لحاظ شده در رده‌بندی:

الف) تلخی بیش از حد و آزاردهنده

ب)‌تزریق ناامیدی

ج) احتمال زده شدن از درس و حتی در صورت بدبینی زیاد احتمال خودکشی