کارگردان: مت راس (Matt Ross)

سال تولید: ۲۰۱۶

مدت زمان: ۱۱۸ دقیقه

بازیگر(ان) مطرح: ویگو مورتنسن

رده‌بندی سنی: بزرگسالان

داستان:

خانواده‌ای آمریکایی تصمیم گرفته‌اند به جای زندگی روتین، رفاه‌زده و مصرف‌گرای شهری در جنگل‌های شمال آمریکا، خارج از سیستم خودساختهٔ آدم‌ها زندگی کنند. سبک زندگی خانواده نیز متاثر از قلسفه‌ای که برای زندگی در نظر گرفته اند و محیط زندگی‌شان تغییر می‌کند: غذایشان را خودشان به دست می‌آورند؛ تمرینات سخت جسمانی دارند؛ با فرزندانشان رک برخورد می‌کنند؛ به جای کریسمس روز تولد نوام چامسکی را جشن می‌گیرند؛ به جای فرستادن بچه‌ها به مدرسه خودشان آن‌ها را تربیت می‌کنند و از کودکی فرزندانشان را مجبور می‌کنند تا به مطالعه انواع کتاب‌ها (از رمان‌های فاخر تا کتاب‌های ثقیل علمی و فلسفی) بپردازند و یاد بگیرند که دقیق و مستدل و منطقی حرف بزنند؛ و قس علی هذا. این روند ادامه دارد تا روزی که مادر خانواده می‌میرد و این نظام ایده‌آل‌گرایانه برای مراسم تدفین مادر، اولین چالش حقیقی خود را در تقابل با جامعه واقعی تجربه می‌کند.

کمی بیشتر درباره فیلم:

«فیلم عصیانی همراه با تمسخر و عصبانیت نسبت به جامعه آمریکاست. حس تنفر از مصرف‌گرایی، تقلیل زندگی به فان و سرگرمی، بیهودگی، قواعد اجتماعی صوری و بی‌ریشه در فیلم موج می‌زند. تمسخر و عصبانیت نسبت به همه چیز و توصیه به جدی گرفتن زندگی و ساخت نحوی دیگر از زندگی بر پایه فلسفه و تفکر گره خورده با طبیعت و هستی!»
«فیلم به طور هم‌زمان، نحوه دین‌گرایی و باورهای سنتی نسل قدیم آمریکا و عقلانیت مدرن نسل میانسال و جدید آمریکا را پس می‌زند.»
«هرچند در نهایت، کارگردان تا حدودی از افسارگسیختگی شخصیت‌ها کم می‌کند، اما همچنان احساس نیاز به تغییر اساسی در همه چیز و نابود کردن و ساختنی دوباره قابل مشاهده  است. خواسته‌ای که لزوما و کاملا منطقی و عقلی و چهارچوب مند نیست، اما شما آن را با تمام وجود حس می‌کنید، می‌خواهید و دوست دارید.»

خیلی خلاصه اگر بخواهم بگویم این فیلم چکیده‌ایست از تمام فیلم‌ها و کلیپ‌هایی که از انواع گروه‌ها، کمپین‌ها، جریانات و مکاتب آمریکایی منتقد آمریکا در این چند سال دیدم: از جنبش‌های ضد سرمایه داری گرفته تا جنبش‌های آگاهی‌بخش ضد مصرف‌گرایی مثل Story of Stuff تا جنبش‌های ضددین تا حتی جنبش‌های مبارزه با صنعت خوراکی‌های مصنوعی! خیلی خلاصه تر بگویم: این فیلم می‌تواند مانیفست جایی مثل FilmsForAction باشد. :-)

موارد لحاظ شده در رده‌بندی:

الف) موارد اخلاقی: هرچند به نسبت اکثر فیلم‌های هالیوودی به لحاظ بصری مشکلات کم‌تری دارد و نهایتا با یک اصلاح یکی دو دقیقه‌ای قابل دیدن می‌شود؛ اما مشکلات زبانی هم در جای جای فیلم قابل مشاهده ست. در کل دیدنش در بدترین شرایط به زیر مقطع دبیرستان اصلا توصیه نمی‌شود.

ب) خشونت: صحنه‌هایی از شکار حیوان و امثالهم در فیلم به راحتی نمایش داده می‌شود.

ج) بدآموزی: مواردی از نوشیدن مشروبات الکلی و دزدی به شکل تشویق‌آمیزی در فیلم وجود دارد.

اطلاعات بیشتر.

پ.ن. این فیلم توسط کانال تلگرامی ارزشمند K1 in USA به من معرفی شد. همچنین متون درون گیومه نیز از این کانال نقل قول شد.