نام فروشگاه: نمایشگاه کتاب کودک

آدرس: تهران، میدان انقلاب اسلامی، مقابل سینما بهمن، جنب بانک صادرات، پ۱۳۶۰ (یک راهروی کوچک سمت راست بانک صادرات، ساختمانی به نام افق است. کتاب‌فروشی مذکور در انتهای این راهروی کوچک قرار دارد.)

آدرس مجازی: اینستاگرام

ساعات فعال: معمولا صبح‌ها حدود ساعت ۱۰ باز می‌شود.

محصولات: کتاب، بازی و محصولات چند‌رسانه‌ای مخصوص ردهٔ سنی کودک و نوجوان از ۰ تا ۱۸ سال!

معرفی:

قول داده بودم که چون در زمینهٔ کتاب‌های کودکان کم سن و سال‌تر در حدود اوایل دبستان و کوچک‌تر از آن تخصص چندانی ندارم یک فروشگاه خوب تخصصی کودک و نوجوان معرفی کنم. این فروشگاه (که خودم فروشگاه افق صدایش می‌کنم) یک فروشگاه نسبتا قدیمی (تاسیس ۱۳۵۹) و سه اتاقه است پر از کتاب‌ها و بازی‌های فکری و محصولات مخصوص ردهٔ سنی کودک و نوجوان. از اولین باری که فروشگاه را پیدا کردم همین‌قدر خاطرم مانده است که ازدیدن آن همه کتاب خوب و بعضا خاطره‌انگیز ذوق‌زده شده‌بودم. کلی از کتاب‌های دوست‌داشتنی که در دوران کودکی و نوجوانی خوانده‌بودم آن‌جا بود و همین فرصتی شده‌بود برای بازخوانی بعضی از آن‌ها در طول این چند سالی که مشتری آن‌جا هستم. کلا جزو کتاب‌فروشی‌های محبوب من است.

نکات مثبت:

۱- تنوع محصولات. تقریبا اکثر کتاب‌های مربوط به این حوزه را در این کتاب‌فروشی پیدا می‌کنید. محصولات این فروشگاه طیف گسترده‌ای دارد: چه به لحاظ موضوع (فانتزی، علمی، آموزشی، شعر، مذهبی، داستان‌های کهن و...)، چه ردهٔ سنی (از محصولات مناسب برای نوزادان تا نوجوان‌های ۱۷-۱۸ ساله)، چه نوع رسانه (رمان، دانشنامه، اسباب‌بازی، سی‌دی و...) و... خلاصه که همهٔ سلیقه‌ها و نیازها را پشتیبانی می‌کنند.

۲- فروشنده‌های این فروشگاه با حوصله و صبر به درخواستتان گوش می‌دهند و به خوبی راهنمایی‌تان می‌کنند؛ مشاوره‌های نسبتا خوبی دربارهٔ چیزی که دنبالش هستید می‌دهند؛ اشراف خوبی روی بازار دارند؛ ارتباط خوبی با ناشران دارند: اشراف کاملی روی محصولات فروشگاه خودشان دارند؛ مهمتر از همه برای آدم‌های درون‌گرایی مثل من: وقتی کاری به کارشان ندارید کاری به کارتان ندارند و اجازه می‌دهند خودتان بین کتاب‌ها بگردید.

۳- رده‌بندی و طبقه‌بندی. شاید از قفسه‌های شلوغ و پر از کتاب فروشگاه در نگاه اول نتوانید تشخیص بدهید ولی کتاب‌های فروشگاه به دقت هم بر اساس موضوع، هم ژانر و هم رده‌بندی سنی طبقه‌بندی شده‌اند و از هم مجزا هستند و اگر شناخت کافی از کتاب‌ها ندارید کافی‌است به فروشنده‌ها بگویید تا به راحتی چند قفسه مشخص را نشان‌تان بدهند که جست و جوی‌تان محدود شود.

۴- در دسترس بودن کتاب‌ها. کتاب‌فروشی‌های مورد علاقهٔ من آن‌هایی هستند که فروشنده پشت یک میز کوچک می‌نشیند و سرش به کار خودش هست و کتاب‌ها دور تا دور فروشگاه در دسترس مشتری هست که هر کدام را که خواست بردارد و ببیند. از طرف دیگر کتابفروشی‌های بد آن‌هایی هستند که مثل فست فود، کتاب‌ها پشت سر فروشنده هستند و شما باید بروید جلوی کانتر و بپرسید «ببخشید آقا فلان کتاب را دارید؟» و حساب کنید و بروید پی کارتان. این کتاب‌فروشی از نوع اول است.

نکات منفی:

تنها ایرادی که شاید بتوانم به این کتاب‌فروشی بگیرم این است که تا الان ندیدم دربارهٔ برخی نکات و مشکلات اخلاقی و فرهنگی کتاب‌های‌شان به کسی هشدار بدهند. شاید خیالشان خوش است که ارشاد و سیستم رده‌بندی که پیاده کرده‌اند این کار را انجام می‌دهد. شاید مشتری‌هایشان از آن جنس آدم‌هایی نیستند که اهمیتی به این موارد بدهند. شاید اقتضای شغلشان باشد و این هشدارها فروش کتاب را با مشکل مواجه کند. شاید هم باید در نظر بگیرم که هیچ کتاب‌فروشی ندیدم که این کار را بکند و همین که دربارهٔ رده‌بندی سنی و کتاب‌های مناسب و خوب مشاوره می‌دهند کافی است. به هر حال این نکته برای من مهم است و کمی از این بابت دل‌چرکینم می‌کند.