کشور سازنده: امارات متحده عربی (؟!)

سال تولید: ۲۰۱۵

مدت زمان: ۱۰۹ دقیقه

رده‌بندی سنی: راهنمایی

بلال، انیمیشنی عربی-آمریکایی است که سعی دارد داستان زندگی بلال، صحابی پیامبر را از زاویه‌ای جدید به نمایش بگذارد (که همین بزرگترین نقطه قوت و توامان بزرگترین نقطه ضعف فیلم است). برای این منظور داستان از کودکی بلال و ماجرای به اسارت گرفته شدنش شروع می‌شود و با رشد بلال در جامعه نابرابر و فاسد مکهٔ دوران جاهلیت ادامه می‌یابد تا در نهایت به دوران صدر اسلام و جنگ با کفار قریش می‌پردازد و نهایتا در همان صحنه پایانی معروف فیلم محمد رسول الله مصطفی عقاد پایان می‌یابد.

به لحاظ فنی و تکنیکی با انیمیشنی خوش‌ساخت و حرفه‌ای طرفیم که حتی چندتایی سکانس «رو کم کنی» و «ما هم بلدیم»ِ پر از جلوه‌های ویژه هم دارد! نماها پر از رنگ‌های گرم و چشم‌نواز است، صداپیشه‌ها همه از آدم‌های کارکشته هالیوود هستند و... خب فکر کنم نقاط قوت را گفتم.

و اما! همان‌طور که اشاره کردم دوستان اماراتی ما سعی کردند داستان را از زاویه جدیدی مطرح کنند و این یعنی در این فیلم تا دلتان بخواهد با اشتباه و تحریف و... مواجهیم. مثلا ظاهرا بلال از کودکی برده متولد شده بود و در مکه زندگی می‌کرد و خبری از حمله و برده‌گیری و.. نبوده است. از این اشتباهات کوچک که بگذریم مسئله اصلی این است که فیلم مجبور است پیامبر را نشان ندهد و مصطفی عثاد طور جای حضرت رسول همه کارها را بین ابوبکر و حمزه تقسیم می‌کند: هدایت آدم‌ها با ابوبکر و اموز نظامی کلا با حمزه سیدالشهدا. با همین «تغییر کوچک» نقطه عطف داستان بلال یعنی مسلمان شدنش گنگ می‌ماند و همه چیز تبدیل می‌شود به شورشی برای الغای برده‌داری و انقلابی علیه متمولین مکه. بگذریم که فیلمنامه بد در کنار این تغییر کوچک توانست به خوبی حتی منطق داستانی پشت هجرت و جنگ‌ها و... را هم عوض کند.

موارد لحاظ شده در رده‌بندی:

قبل از نشان دادن این انیمیشن به کودکانتان دقت کنید که:

۱- اگر کودک اطلاعات چندانی از تاریخ صدر اسلام ندارد این می‌تواند فیلم اطلاعات غلطی به او بدهد.

۲- در عوض دیدن این انیمیشن مثل هر فیلم تاریخی می‌تواند برای بچه‌ها جذاب باشد.

۳- چهره امام علی (ع) در جنگ بدر نمایش داده می‌شود.

۴- فیلم جنگ و کشت و کشتار و شلاق زدن و شکنجه و... کم ندارد ولی همه این‌ها با حداقل نمایش خون و زخم و ... است. (برای کسانی که به خشونت حساس‌اند).