کارگردان: یاسر عرب

سال تولید: ۱۳۹۴

مدت زمان: ۱۳۵ دقیقه (۳ قسمت)

رده‌بندی سنی: بزرگسالان

از اینجا می‌توانید تهیه کنید.

موضوع:

یاسر عرب در این مستند سه قسمتی به منظومهٔ سوالات و چالش‌های پیش‌روی ما ایرانیان در خصوص زیست جنسی‌مان می‌پردازد. مستندی که در آن کوشیده‌شده‌است موضوعاتی چون لوازم فرهنگی آموزش‌های جنسی به کودکان، موانع فرهنگی رشد جنسی تا زمان بلوغ، آسیب‌های فاصله نامعقول بلوغ تا ازدواج، علل ایجاد این فاصله و غیره را با کمک جمعی از متخصصان این امور بررسی کرده و علاوه بر نشان دادن بحران‌های موجود در حد توان در یافتن پاسخ‌های مناسب کنکاو داشته‌باشد. این مستند در ۳ قسمت‌ به ترتیب به موضوع فقدان آموزش جنسی، آسیب‌شناسی و بررسی فاصلهٔ بین بلوغ و ازدواج و در نهایت نقد راه‌حل‌ها می‌پردازد.

کمی بیشتر درباره فیلم:

  • یاسر عرب را از مستند ماهی‌ها در سکوت می‌میرندش شناختم. او از همان‌جا نشان‌داده‌بود که حواسش به موضوع‌های مهم اما مغفول هست.
  • دیدن این مستند مصادف شده‌بود با زمانی‌که ذهنم درگیر آمار بزهکاری دانش‌آموزان دبیرستانی تهران بود. تقارن درد آوری بود. آمارها نتیجهٔ بحران را نشان می‌دادند و این مستند علل آن‌را.
  • از خوبی‌های این مستند صراحت آن است. وقتی مشکلی به این وضوح در جامعه وجود دارد که هیچ‌گاه نهادهای رسمی و غیررسمی جرأت نمی‌کنند درباره‌اش حرف بزنند، این صراحت ستودنی و در عین حال شوکه‌کننده است.
  • از آن‌جا که کلا هیچ امیدی به مسئولین ندارم، دیدن این مستند را بیشتر از همه به تمام والدینی که بچهٔ کوچک یا نوجوان و جوان مجرد دارند توصیه می‌شود. یواش یواش داریم به جایی می‌رسیم که باید خودمان برای خودمان کاری کنیم.
  • دیدنش برای جوان‌ها خوب است. برای نوجوان‌های بزرگتر بد نیست اما هیچ خیری در دیدنش برای نوجوان‌ها نمی‌بینم.
  • خیلی حرفی برای گفتن ندارم الا این‌که واقعا به قیمت اندکش می‌ارزید.

موارد لحاظ شده در رده‌بندی:

هر چند دیدن این مستند را به طور کلی توصیه می‌کنم اما واضح است که موضوع این مستند ببه هیچ‌وجه مناسب کودکان نیست! در واقع مخاطب این مستند به هیچ‌وجه کودکان نیستند.