محصولی از: Dontnod Entertainment و Square Enix

سال تولید: ۲۰۱۸

پلتفرم‌ها:

  • Microsoft Windows
  • PlayStation 4
  • Xbox One

قیمت: رایگان

لینک استیم

رده‌بندی سنی: دبیرستان

داستان:

کریس یک پسربچهٔ ۹ ساله با تخیل قوی است. او (مانند خیلی از کودکان در این سن و سال) وانمود می‌کند یک ابر قهرمان به نام Capitain Spirit است. شما در این بازی قرار است یک روز تعطیل را در نقش این پسربچه بگذرانید، با زندگی او آشنا شوید، ماموریت‌های سری را با او انجام دهید و دشمنان شرورش را نابود کنید.

کمی بیشتر درباره بازی:

۱- من به صورت حرفه‌ای بازی نمی‌کنم و اصولا اهل بازی‌های کامپیوتری نیستم. برای همین شاید سلیقه‌ام در این زمینه برای بازی‌بازهای حرفه‌ای قابل اتکا نباشد. برای این‌که خیال این دسته را راحت کنم باید اشاره کنم که این بازی در واقع یک دموی کوتاه برای نسخهٔ دوم بازی تحسین‌شدهد Life is Strange است.

۲- در این بازی خبری از امتیاز کسب کردن و ارتقا پیدا کردن و... نیست. حتی برای اتمام بازی نیازی نیست که ماموریت‌ها را انجام دهید. شما صرفا قرار است این روز را همراه کریس زندگی کنید، درون خانه بگردید، ابرقهرمان بازی در بیاورید و چندتایی تصمیم کاملا عادی بگیرید در این حد که در جواب پدر کریس چه بگویید و دنبال انجام کدام ماموریت‌ها بروید. نقطهٔ‌قوت این بازی داستانی‌ست که بازی به آن تکیه کرده‌است.

خطر لو رفتن بخشی از داستان (این بخش از داستان در همان ۱۰ دقیقهٔ اول لو می‌رود. حساس نباشید!)

۳- بی‌خیال خلاصهٔ رسمی داستان شویم:‌کریس یک پسربچهٔ تنهاست. مادرش که یک هنرمند علاقه‌مند به کمیک بوده‌است اخیرا مرده و کریس با پدرش زندگی می‌کند. پدر کریس بعد از این ضایعه کارش را از دست داده و معتاد به الکل شده‌است و خانه‌اش را از دست داده‌است. حالا در این شرایط کریس کارهای خانه را انجام می‌دهد و پدر الکلی‌ش را تحمل می‌کند و تمام این ابرقهرمان بازی‌ها پوششی‌ست که عقده‌ها و ترس‌هایش را زیر آن پنهان می‌کند. خلاصه این‌که شما قرار است یک داستان واقعا تلخ را برای چند ساعت زندگی کنید. فضای روانی داستان به هنرمندی تصویر شده‌است و به نظر می‌رسد هر کسی که در کودکی‌ش لحظات مشابهی را تجربه کرده باشد (حتی در سطوحی به مراتب خفیف‌تر) می‌تواند به راحتی نشانه‌های ظریفی از آن احساسات گذشته را در زندگی کریس تشخیص دهد (مثلا ترس از والدین یا ...).

۴- پدر کریس شاید آدم شرور و بدی نباشد و صرفا تحت فشار مرگ همسر و از دست دادن کار و خانه و له شدن زیر بار قرض و... به این روز افتاده باشد ولی واقعا لازم نیست آدم الکلی و سگ‌مست باشد تا به یک بچه آسیب بزند. بچه‌ها موجودات آسیب‌پذیری هستند. خواهشا سعی کنید حتی یک لحظه هم پدر و مادر بدی برای کودکانتان نباشید...

موارد لحاظ شده در رده‌بندی:

فضای روانی این بازی واقعا سنگین و شکننده است. بعضی تصمیم‌های اشتباه می‌توانند پایان‌های تلخی را رقم بزنند. حتی نمی‌دانم این بازی اصولا پایان خوب هم دارد یا نه.

شاید دارم در میزان تاثیرگذاری یک بازی اغراق می‌کنم ولی بچه‌های کوچک‌تر حساس‌ترند و ممکن است زندگی خودشان را با این داستان مقایسه کنند. با توجه به بعضی پایان‌ها فاجعه‌آمیز به نظرم بعید نیست اگر انتظار پی‌آمد‌های تلخی را برای این مقایسه داشته باشیم.

خود شرکت سازنده رده‌بندی سنی این بازی را بالاتر از ۱۶ سال اعلام کرده است.