کارگردان: دنیس گانزل (Matt Ross)

سال تولید: ۲۰۰۸

مدت زمان: ۱۰۷ دقیقه

زبان: آلمانی

بازیگر(ان) مطرح: یورگن فوگل

رده‌بندی سنی: بزرگسالان

داستان:

راینر ونگر معلم اجتماعی یکی از دبیرستان‌های آلمان است و موظف شده‌است که یک کلاس اجتماعی فوق‌برنامه یک هفته‌ای دربارهٔ استبداد برگزار کند. دانش‌آموزان ادعا می‌کنند که پس از اتفاقات تلخ جنگ جهانی دوم دیگر به هیچ وجه امکان ندارد مردم بپذیرند که یک گروه فاشیست و مستبد بر کشور حاکم شود. راینر که خود تحصیل کرده علوم سیاسی است تصمیم می‌گیرد این مساله را با شروع یک حرکت فاشیستی کوچک در مدرسه نشان‌دهد.

راینر شروع به انجام کارهای کوچکی مثل سفت و سخت‌تر کردن انضباط و دیسیپلین کلاس، جا به جا کردن دانش‌آموزان به‌منظور کمرنگ کردن گروه‌های دوستی و... می‌کند و هر کدام را با بهانه‌ای توجیه می‌کند به طوری که اکثر دانشآموزان با او همراه می‌شوند. سپس او دامنه این فعالیت‌ها را گسترده‌تر می‌کند تا زمانی که کار به انتخاب لباس متحدالشکل و آزار دادن افراد غیر عضو و سرکوب مخالفان و... کشیده می‌شود و نهایتا ظرف کمتر از یک هفته کنترل این گروه فاشیست حتی از دست رهبر آن هم خارج می‌شود.

کمی بیشتر درباره فیلم:

شاید در نگاه اول، سوای موضوع جالب، جذاب و نوی فیلم، به نظر یک فیلم مبتدی به نظر برسد که سعی می‌کند تمام عناصر یک حکومت فاشیست را در یک محیط دانش‌آموزی به تصویر بکشد؛ اما موضوع زمانی جذاب می‌شود که بفهمیم این فیلم از روی یک ماجرای واقعی ساخته شده و شخصیت‌ها و رفتارشان (در حد معقول برای یک فیلم داستانی) مابه‌ازای خارجی دارند:

در سال ۱۹۶۷ یک معلم مدرسه در آمریکا، وقتی دانش‌آموزان باور نمی‌کنند که چگونه ممکن است مردمی یک حمومت فاشیست را بپذرند زمایشی طراحی می‌کند که به آزمایش «موج سوم» معروف می‌شود (با نام کتابی از الوین تافلر اشتباه نشود). اتفاقات فیلم دقیقا برگرفته از اتفاقات این آزمایش است و حتی بازه زمانی آن نیز تفاوت چندانی با واقعیت ندارد و در آزمایش واقعی هم بعد از ۳−۴ روز کنترل گروه از دست معلم خارج شده‌بود. در واقع تنها تفاوت فیلم با آزمایش در پایان‌بندی آن بود که در واقعیت خیلی آرامتر و بی‌تلفات برگزار شده بود!

موارد لحاظ شده در رده‌بندی:

الف) موارد اخلاقی: برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به این صفحه مراجعه نمایید.

ب) خشونت: صحنه‌هایی از هفت‌تیرکشی، دعوای منجر به جرخ، زورگیری و خودکشی.