کارگردان: کاستا گاوراس (Costa Gavras)

سال تولید: ۱۹۸۳

مدت زمان: ۱۱۱ دقیقه

رده‌بندی سنی: بزرگسال

داستان:

هانا کافمن، یک وکیل اسرائیلی است که از طرف دادگاه به عنوان وکیل تسخیری وارد پرونده عجیب و غریب یک فلسطینی می‌شود و در گیر و دار این پرونده متوجه تخریب گسترده خانه ها و «محو کردن» روستاهای فلسطینی از روی نقشه می شود...

کمی بیشتر درباره فیلم:

این یادداشت آخرین یادداشت از یک سه‌گانه است. سه‌گانه‌ای به مناسبت روز قدس از فیلم‌های اسرائیل‌محور کاستا گاوراس.

هانا ک. شاید فیلم مناسبی برای دیدن با خانواده نباشد. اما عجیب فیلم مظلومی‌است. یک فیلم ضد اسرائیلی تمام عیار و در عین حال مظلوم ترین فیلمی که تا به حال دیدم: فیلمی شدیدا بایکوت شده که با فشار لابی‌های صهیونیستی توسط پخش‌کننده‌اش (یونیورسال پیکچرز) از پرده پایین کشیده شد و حتی اجازه تبلیع به کارگردانش را ندادند. فیلمی که علیرغم نامزدی شیر طلایی جشنواره ونیز بی‌رحمانه در رسانه‌ها نقد شد. جزوه‌هایی برای مقابله با آن بین یهودیان توزیع شد. فیلمی که هنوز هم حتی باید با کلی زحمت فیلم را در اینترنت پیدا کنید (من که هنوز نتوانستم هیچ زیرنویسی برای فیلم پیدا کنم!!!). و خلاصه چنان بلایی سر کارگردان شریفش آوردند که احتمال می‌دهم تمام آن فیلم‌های موافق هولوکاست را برای پاک کردن این تبلیغات منفی ساخته باشد.

و تمام این جار و جنجال برای چه بود؟ برای این که گاوراس به خود جرئت داد بگوید که اتفاق افتادن هولوکاست نمی‌تواند بهانه‌ای برای تخریب خانه‌ها و روستاهای فلسطینی باشد آن هم بدون اینکه خدای نکرده وجود اسرائیل یا هولوکاست یا اسرائیلی‌های خوب را نفی کند. خودتان دیگر مظلومیت این فیلم و وقاحت دشمنانش را درک کنید.

موارد لحاظ شده در رده‌بندی:

گاهی وضعیت پوشش شخصیت اصلی چندان مناسب نیست. زندگی خانوادگیش هم حول یک مثلث عشقی است. ولی عجیب مظلوم است این این فیلم!

پ.ن. این پست تقریبا بخشی از مقاله‌ای‌ست که در وبلاگ قبلی‌ام درباره گاوراس نوشته‌بودم و شهرستان ادب هم آن‌را در اینجا بازنشر کرده‌بود.