شبکه: افق

زمان پخش: زمستان ۱۳۹۵

ساعت پخش: جمعه‌ها ساعت ۲۲

مدت زمان: قسمت‌های ۱ ساعتی

موضوع:

محرمانه خانوادگی به نوعی یک مستند سریالی تلویزیونی 13 قسمتی‌است که به موضوع ازدواج جوانان به صورت کاربردی (!) می‌پردازد. هر قسمت این برنامه به یک مسئله/سؤال مثل ازدواج دانشجویی، خواستگاری سنتی، سن ازدواج و... می‌پردازد و در چند بخش با قالب ثابت آن را بررسی می‌کند: به خانهٔ یک نمونه از کسانی که در ازدواجشان آن مسئله پررنگ بود و الان زندگی خوبی دارند می‌رود، با پسر‌ها و دختر‌های ازدواج کرده به صورت جداگانه گعده می‌گذارد، یک نمونه تاریخی را بررسی می‌کند، فیلم‌ها و سریال‌ها ر بررسی می‌کند، با مادربزرگ‌ها مصاحبه می‌کند، با یک کارشناس دینی و یک مشاور حرفه‌ای مصاحبه می‌کند و راوی برنامه هم وسط این بخش‌ها یک سری نکتهٔ کاربردی (!) مطرح می‌کند.

کمی بیشتر درباره فیلم:

  • کلا این که باب صحبت کردن درباره این موارد در جامعه باز شود را خوب می‌دانم. تا حرفی زده نشود مشکلات و سوالات دیده نمی‌شوند و تا مشکلات و سوالات دیده نشوند کسی برایشان دنبال جواب نمی‌گردد.
  • ساختار کلی و متنوع برنامه خوب است هرچند انتقاداتی هم به آن وارد می‌دانم: برخی قسمت‌ها اضافی هستند (مثل بایگانی)، بعضی‌ها از فرط کوتاه و یکنواخت بودن لوسند (مثل گعده با پسرها و دخترها)، بعضی هم زیادی جهت‌دار بودن برنامه را داد می‌زنند (مثل مادربزرگ‌ها).
  • یکی از نقاط قوت شبکه افق به نظر من گوینده‌های خوب برنامه‌هایش هستند. نقطه قوتی که در کمتر شبکهٔ دیگری در سیمای جمهوری اسلامی از آن استفاده شده‌است.